Η Επιτροπή Διαφημιστικών Προτύπων της Βρετανίας (ASA) ξεσπάθωσε εναντίον των διαδικτυακών σποτ προϊόντων τζόγου, υποστηρίζοντας ότι «μονάχα η βιομηχανία του junk food προβάλει πιο ανάρμοστες διαφημίσεις σε μέσα που απευθύνονται σε παιδιά».
Η ASA δημοσίευσε την πιο πρόσφατη έκθεσή της γύρω από τις διαφημιστικές καμπάνιες που καταφέρνουν να παρακάμψουν τα ηλικιακά όρια. Η έρευνα της Επιτροπής αφορά κυρίως το πώς σποτ που πρέπει να απευθύνονται μονάχα σε ενήλικες ξεφεύγουν από τα ελεγκτικά φίλτρα και καταλήγουν σε ιστοσελίδες με ευρύ παιδικό κοινό. Η αναλογία που ορίζει ο βρετανικός Κώδικας Διαφημιστικής Δεοντολογίας είναι το 25%, όμως η Επιτροπή αποκαλύπτει ότι ακόμα και σε περιπτώσεις που το παιδικό κοινό είναι αρκετά μεγαλύτερο, διαφημίσεις τυχερών παιχνιδιών κάνουν την εμφάνισή τους.
Η πρώτη φάση της έρευνας της ASA διήρκεσε τρεις μήνες (το συνολικό πρότζεκτ αναμένεται να ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο) και πήρε στοιχεία από πενήντα μεγάλα κανάλια στο YouTube και από ιστοσελίδες με περιεχόμενο που απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους. Σκοπός ήταν να ανακαλυφθεί πόσο συχνά εμφανίζονται διαφημίσεις προϊόντων και υπηρεσιών που θα έπρεπε να απευθύνονται μόνο σε ενήλικες, όπως αλκοόλ, τσιγάρα, τζόγος, χάπια και προϊόντα αδυνατίσματος και τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη, ζάχαρη ή αλάτι.
Η ASA συγκέντρωσε συνολικά 159 παραδείγματα διαφημίσεων που παραβίαζαν τον Κώδικα και τα ηλικιακά όρια. Εξ αυτών οι 70 αφορούσαν τυχερά παιχνίδια και υπηρεσίες τζόγου (από τέσσερις διαφημιζόμενους) και εμφανίστηκαν σε οκτώ διαφορετικές ιστοσελίδες. Μόνο η κατηγορία του junk food έφερε χειρότερα αποτελέσματα, αφού βρέθηκαν 78 διαφημίσεις, 29 διαφορετικών προϊόντων, και εμφανίζονταν σε 24 ιστοσελίδες και πέντε κανάλια στο YouTube. Ωστόσο, αυτό που κάνει τη βιομηχανία του τζόγου να μοιάζει ακόμα χειρότερη στη σύγκριση είναι πως τα περισσότερα από τα ανωτέρω προϊόντα παραβιάζουν μόνο θεωρητικά τον Κώδικα, αφού είναι προϊόντα μαγειρικής και όχι γαριδάκια ή αναψυκτικά.
Από εκεί και πέρα, δέκα διαφημίσεις (ενός συγκεκριμένου προϊόντος) εμπίπτουν στην κατηγορία του αλκοόλ και μία ήταν ηλεκτρονικού τσιγάρου.
Οι διαφημιζόμενες υπηρεσίες τζόγου δεν κατονομάστηκαν, ούτε είναι βέβαιο κατά πόσο ήταν εταιρείες αδειοδοτημένες από την Επιτροπή Τζόγου του Ηνωμένου Βασιλείου. Το μόνο που ανέφερε η ASA είναι ότι ήδη επικοινώνησε με τους παραβάτες και αν οι καμπάνιες δεν αποσυρθούν άμεσα, τότε θα υπάρξουν κυρώσεις.
Ο CEO της Επιτροπής, Guy Parker, αναμένει «από διαφημιστές και διαφημιζόμενους να χρησιμοποιούν σοφότερα τα τεχνολογικά εργαλεία που τους έχουν δοθεί ώστε να στοχεύουν τις καμπάνιες τους σωστά και υπεύθυνα».
Αν πάντως στο ίντερνετ οι υπηρεσίες τζόγου περνάνε στα παιδιά, η Επιτροπή πρόσφατα δήλωσε ικανοποιημένη από τη δουλειά που γίνεται στην τηλεόραση, καθώς «είναι η πρώτη φορά τα τελευταία 12 χρόνια που τα παιδιά βλέπουν τόσο λίγες διαφημίσεις τζόγου».