Ετοιμο να αναθεωρήσει τον τρόπο υπολογισμού του φόρου παίκτη φέρεται να είναι το Υπουργείο Οικονομικών. Αν το σχέδιο περάσει, τότε θα μειωθεί μεν το ποσοστό φορολόγησης των κερδών των παικτών, όμως το ποσό αφορολόγητου κάτω των 100 ευρώ θα αφορά τα κέρδη ανά δελτίο και όχι ανά στήλη, όπως ισχύει σήμερα.

Ειδικότερα, η αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου παρουσίασε έκθεση σύμφωνα με την οποία τα έσοδα του κράτους από τον φόρο παίκτη μετά βίας φτάνουν τα 28 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, παρά το μεγάλο ποσοστό φορολόγησης (15% για κέρδη άνω των 100 ευρώ και 20% για ποσά άνω των 500 ευρώ). Ωστόσο, είναι προφανές πως τα δελτία που κερδίζουν εκατό ευρώ και πάνω είναι σαφώς περισσότερα από τις κερδισμένες στήλες που φέρνουν τέτοιου είδους κέρδος, οπότε τα έσοδα του κράτους θα πολλαπλασιαστούν, ακόμα και αν η ποσόστωση του φόρου μειωθεί κατά πολύ.

Πιο συγκεκριμένα, η εν λόγω έκθεση αναφέρει πως σε μια ανά δελτίο φορολόγηση, τα έσοδα για το Δημόσιο θα αυξηθούν στα 70 εκατομμύρια ευρώ, ακόμα και αν ο φόρος πέσει στο 2,5% για κέρδη 100 ευρώ, 5% για 200 ευρώ και πάνω και 7,5% όταν το δελτίο κερδίζει πάνω από 500 ευρώ.

Αντιδρούν οι στοιχηματικές

Επιστολή διαμαρτυρίας αναμένεται να παραδώσει στο Υπουργείο η Υπό Σύσταση Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων Ελλάδας, με την υπογραφή πολλών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Ο λόγος για τις Kaizen Gaming International Ltd. / Stoiximan, Lucky Stream / bet365 Logflex Ltd., Winmasters, Sportingbet, Bwin,Interwetten Gaming Ltd.,Diamondlink, Rebels Gaming Ltd. και Love2celebrate Ltd. / NetBet.gr.

Οι εταιρείες διαδικτυακού στοιχήματος και καζίνο τονίζουν πως αν περισσότεροι παίκτες φορολογηθούν (και παρά τη σημαντική μείωση της ποσόστωσης) ουσιαστικά κάτι τέτοιο θα έπληττε το κράτος αντί να το βοηθήσει. Και αυτό επειδή μπορεί μεν να αυξηθεί ο φόρος του παίκτη, όμως θα μειωθεί σημαντικά ο φόρος τυχερών παιγνίων, που πληρώνουν οι ίδιες οι εταιρείες και φτάνει το 35% του μικτού κέρδους τους. Και μιλάμε για έναν κλάδο που έχει διπλασιάσει τα έσοδά του την τελευταία τριετία, αφού αναμένεται στο τέλος του 2020 να έχουν ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα αποδοθούν στο ελληνικό Δημόσιο 175 εκατομμύρια ευρώ.

Ακόμα, οι στοιχηματικές εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το όριο πονταρίσματος 2 ευρώ στα διαδικτυακά φρουτάκια, την ώρα που στα φυσικά καζίνο, όπου ο φόρος τυχερών παιγνίων είναι 20%, δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο (βέβαια αυτό συμβαίνει κατ’ εντολήν της Ευρωπαϊκής Ενωσης).

Παράλληλα, οι υπογράφοντες την επιστολή θεωρούν ότι μια τέτοια κίνηση θα στρέψει πολλούς παίκτες προς τον παράνομο τζόγο, όπου (προφανώς) δεν υπάρχει φορολόγηση.

Και όλα αυτά, ενώ τρέχει η διαδικασία αδειοδότησης των στοιχηματικών. Οι επενδυτές υποστηρίζουν ότι αυτή η εξέλιξη είναι μια «αιφνιδιαστική αλλαγή των όρων του παιχνιδιού λίγο πριν την ολοκλήρωσή της».

Το πλήρες κείμενο της επιστολής:

«Tα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια συστηματική προσπάθεια από την Κυβέρνηση σας με τη συμβολή και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οριστική ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο με την έκδοση μονίμων αδειών, ρύθμιση η οποία σύμφωνα με όλες τις μελέτες και προβλέψεις που έχουν εκπονηθεί αναμένεται να συνδράμει σημαντικά στην ανάπτυξη της αγοράς αλλά και να αποφέρει επιπρόσθετα έσοδα στο Δημόσιο ήδη από την έναρξη εφαρμογής της στις αρχές του 2021.

Το 2020 η συνολική αγορά τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα (επίγεια και διαδικτυακή) υπολογίζεται να ξεπεράσει σε μέγεθος τα 2.5 δισ ευρώ (σε μικτά έσοδα GGR) και να αποδώσει στο Ελληνικό Δημόσιο πλέον του 1 δισ ευρώ σε έσοδα από φόρους (έμμεσους και άμεσους)

Ο κλάδος των διαδικτυακών παιγνίων έχει αυξήσει σημαντικά τη συμβολή του στα προαναφερόμενα φορολογικά έσοδα, σαν αποτέλεσμα της εφαρμογής του μεταβατικού καθεστώτος του Νόμου 4002/2011, που οδήγησε στην μεγέθυνση της διαδικτυακής αγοράς τυχερών παιγνίων και στην παράλληλη καταπολέμηση του παράνομου τζόγου.

Ενδεικτικά τα μικτά έσοδα (GGR) του κλάδου, από 287 εκατομμύρια ευρώ το 2017, αυξήθηκαν σε 435 εκατομμύρια ευρώ το 2019 ενώ το 2020 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 500 εκ ευρώ.

Αυτό συμβαίνει ενώ η φορολόγηση των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα με κλίμακα 35% στα μικτά έσοδα (GGR) είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Από αυτά τα έσοδα σύμφωνα με τον νόμο 4002/2011 (Άρθρο 50.6) τουλάχιστον το 20% πρέπει να χρησιμοποιείται για την χρηματοδότηση δράσεων του αθλητισμού και του πολιτισμού.

Να προσθέσουμε εδώ ότι το κόστος για τις 2 άδειες στο διαδίκτυο όπως προβλέπει ο Νόμος, ανέρχεται σε ποσό 5 εκ ευρώ για διάρκεια 7 χρόνων, που είναι μακράν το υψηλότερο σε όλη την ΕΕ. Πέραν της φορολογικής συνεισφοράς του ο κλάδος του διαδικτύου συμμετέχει με πλέον των 70 εκ ευρώ ετησίως σε χορηγικά προγράμματα (κυρίως στον αθλητισμό – επαγγελματικό και ερασιτεχνικό) και σε διαφήμιση στα ΜΜΕ, σε μία περίοδο που ο
διαφημιστικός κλάδος γνωρίζει σημαντική ύφεση.

Πέραν της φορολογικής συνεισφοράς του ο κλάδος του διαδικτύου συμμετέχει με πλέον των 70 εκ ευρώ ετησίως σε χορηγικά προγράμματα (κυρίως στον αθλητισμό – επαγγελματικό και ερασιτεχνικό) και σε διαφήμιση στα ΜΜΕ, σε μία περίοδο που ο διαφημιστικός κλάδος γνωρίζει σημαντική ύφεση. Αναφέραμε τα παραπάνω καθότι υπάρχουν δύο θέματα που μας προκαλούν έντονη ανησυχία:

  1. Ο συζητούμενος σχεδιασμός για επιβολή αυξημένου και διευρυμένου φόρου στα κέρδη παικτών.
  2. Εφαρμογή του ορίου πονταρίσματος 2 ευρώ στα διαδικτυακά παιχνίδια γεννήτριας τυχαίων αριθμών) RNG στο διαδίκτυο.

Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές αυτές έρχονται την ίδια στιγμή που η αντίστοιχη φορολόγηση στα καζίνο παραμένει 20% επί του GGR χωρίς την ύπαρξη ορίου στο ποντάρισμα.

Σημειωτέον ότι ο φόρος επί των κερδών των παικτών ανά στήλη που ήδη εφαρμόζεται στην Ελλάδα σε όλα τα τυχερά παίγνια – και πλέον συζητείται να υπολογιστεί ανά δελτίο – αποτελεί μια ελληνική πρωτοτυπία καθώς δεν υφίσταται αντίστοιχη φορολόγηση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο νέος σχεδιαζόμενος φόρος (2,5 -5 -7,5%) παικτών παρότι χαμηλότερος από τον ισχύοντα (15-20%), προορίζεται σε μία πολύ πιο διευρυμένη βάση παικτών με την προσδοκία της περαιτέρω αύξησης των δημόσιων εσόδων.

Πρακτικά όμως το όποιο ποσό προκύψει από μια τέτοια φορολόγηση θα αφαιρείται από το GGR και άρα από τον φόρο 35% που αντιστοιχεί σε αυτό, ενώ ταυτόχρονα ενυπάρχει ο μεγάλος κίνδυνος όχι μόνο αναστροφής του ρυθμού μείωσης της παράνομης αγοράς αλλά ενίσχυσης της, καθώς δημιουργεί σοβαρό κίνητρο σε μεγάλο αριθμό παικτών να αποφύγουν την φορολόγηση των δικών τους κερδών, μειώνοντας εν τέλει τα δημόσια έσοδα.

Παράλληλα η επιβολή ορίου πονταρίσματος στα διαδικτυακά RNG παίγνια casino θα είναι μια ακόμη «διεθνής» πρωτοτυπία για όλη την Ευρώπη, με μοναδική εξαίρεση την Τσεχία όπου το όριο πονταρίσματος στο για τα αντίστοιχα παίγνια στο διαδίκτυο υπάρχει μεν αλλά αντιστοιχεί σε 15πλάσιο από το προτεινόμενο στην Ελλάδα ποσό, ήτοι σε 30 ευρώ.

Οι δύο αυτές ρυθμίσεις θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα σε μια αγορά που παρότι υπερφολογημένη σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αναπτύσσεται συνεχώς, αυξάνοντας αντίστοιχα και τα δημόσια έσοδα.

Ταυτόχρονα θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά στην προσέλκυση νέων ξένων άμεσων επενδύσεων από εταιρείες που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στην αδειοδοτική διαδικασία και βλέπουν μια αιφνιδιαστική αλλαγή των όρων του παιχνιδιού λίγο πριν την ολοκλήρωσή της. Ακούγεται ότι αυτή η φορολόγηση αποσκοπεί στην ενίσχυση του Αθλητισμού αλλά και ειδικά των Π.Α.Ε. και Κ.Α.Ε. που διεκδικούν ενίσχυση όχι μόνο από τα παιχνίδια στα οποία συμμετέχουν αυτές οι ομάδες – που αποτελούν ένα μικρό ποσοστό των εσόδων μας – αλλά από όλο το αθλητικό στοίχημα, δηλαδή τα παιχνίδια στις διεθνείς διοργανώσεις, στην Αγγλία, στην Ισπανία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στη Γαλλία, στο ΝΒΑ, στο τένις, κ.ο.κ.! Για το ζήτημα αυτό υπάρχουν ήδη σειρά αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ως προς τη νομιμότητα ενός τέτοιου σχεδιασμού..

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι οι περισσότερες εκ των ομάδων αυτών ήδη χορηγούνται από τις εταιρείες τυχερών παιγνίων, όπως και τα πρωταθλήματα ποδοσφαίρου και μπάσκετ στα οποία συμμετέχουν. Το ίδιο ισχύει και για τον κλασικό αθλητισμό μέσα από το πρόγραμμα χορηγιών προς ομοσπονδίες αλλά και ατομικά αθλητών μέσα από το πρόγραμμα «υιοθετείστε έναν αθλητή» της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.

Συμπερασματικά προτείνουμε:

Να εξετασθούν και να εφαρμοστούν μέτρα που θα συμβάλουν στην μεγέθυνση της νόμιμης αγοράς και κατά συνέπεια στην αύξηση δημοσίων εσόδων από το νόμιμο και υπεύθυνο παιχνίδι, χωρίς να ενισχύουν τον παράνομο τζόγο και να θέτουν σε κίνδυνο την εν εξελίξει αδειοδοτική διαδικασία.

Ειδικότερα:

– Να παραμείνει αμετάβλητος ο τρόπος και τα ποσοστά φορολόγησης στα κέρδη παικτών. Στα παιχνίδια RNG καζίνο ειδικά (στο διαδίκτυο αλλά και στο επίγειο δίκτυο VLTs) να εφαρμοστεί η προβλεπόμενη φορολογία κερδών
παικτών σε διαστημα συνεδρίας 24 ωρών αντί της συνεδρίας που ισχύσει σήμερα.

– Να αυξηθεί το όριο πονταρίσματος στα παιχνίδια καζίνο RNG από τα 2 ευρώ που ορίζει σήμερα ο κανονισμός και προβλέπεται να εφαρμοστεί μετά την έκδοση των αδειών, στο υψηλότερο ποσό των 20 ευρώ έτσι ώστε να βρίσκεται σε ευθεία αντιστοιχία με το όριο κερδών 70.000 ευρώ ανά ποντάρισμα (όριο που επίσης ορίζεται στον κανονισμό παιγνίων) για όλα τα παίγνια RNG Casino τόσο στο επίγειο δίκτυο όσο και στο διαδίκτυο.

– Να εκδοθούν νέες άδειες για νέα παίγνια που έως σήμερα δεν προσφέρονται στο διαδίκτυο που θα δημιουργήσουν μια νέα αγορά και συνεπακόλουθα αύξηση των εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο.

Με την ολοκλήρωση της αδειοδότησης και την είσοδο νέων εταιρειών στην Ελλάδα αλλά και μέσα από τον σωστό έλεγχο για εφαρμογή των κανόνων «Υπεύθυνου παιχνιδιού», την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου διαμορφώνονται οι συνθήκες για σημαντική μεγέθυνση της αγοράς τυχερών παιγνίων και κατά συνέπεια των δημοσίων εσόδων.

Μετά τιμής,

Η Υπό Σύσταση Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων Ελλάδας
Kaizen Gaming International Ltd. / Stoiximan
Lucky Stream / bet365
Logflex Ltd. / Novibet
Winmasters
Sportingbet
Bwin
Interwetten Gaming Ltd.
Diamondlink
Rebels Gaming Ltd.
Love2celebrate Ltd. / NetBet.gr»

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here