Το GAME Greece 2021, το πρώτο συνέδριο για τους επαγγελματίες των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα, ολοκλήρωσε τις εργασίες του, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις και ανανεώνοντας το ραντεβού για τον Σεπτέμβρη του 2022. Η διοργάνωση της Eventus International έδωσε βήμα σε ειδικούς από όλα τα πόστα στο οικοσύστημα των τυχερών παιχνιδιών να μιλήσουν για τα πλέον σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο.
Ενα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που απασχολούν παρόχους και ελεγκτικές αρχές είναι οι «πειρατές». Οι μη αδειοδοτημένες στοιχηματικές που λειτουργούν παράνομα και προσπαθούν να πάρουν μερίδιο από μία πίτα στην οποία δεν έχουν θέση. Η Βασιλική Πανούση, Μάνατζερ Ευρωπαϊκών Υποθέσεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση Παιγνίων και Στοιχήματος, σημείωσε πως πλέον οι γκρίζες ζώνες δεν απασχολούν τον κλάδο, καθώς από τις 29 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι 25 έχουν νομοθετικά πλαίσια σχετικά με τη λειτουργία και την αδειοδότηση των παρόχων. Το πρόβλημα είναι η μαύρη αγορά, οι πειρατές: «Η νομοθεσία πρέπει να βλέπει μπροστά. Η Μαύρη Λίστα που είχε συσταθεί στην Ελλάδα δεν δουλεύει, γιατί οι ίδιοι άνθρωποι πήγαιναν και έστηναν μια νέα ιστοσελίδα με άλλο όνομα. Πρέπει στοιχηματικές και ΕΕΕΠ να δουλέψουν μαζί και να προλάβουν μαζί τις εξελίξεις. Μόνο αν δουλέψουν μαζί δεν θα αφήσουν τον καταναλωτή να αναζητήσει το παράνομο στοίχημα ή το παράνομο καζίνο. Ο κόσμος πρέπει να ενημερωθεί. Το κοινό δεν ξέρει ποιες στοιχηματικές είναι νόμιμες και ποιες αδειοδοτημένες. Δεν ξέρει γιατί τους ζητούν όλα αυτά τα προσωπικά στοιχεία που τους ζητούν. Ομως πρέπει να ξέρουν. Πρέπει να ενημερωθούν».
Από την πλευρά της, η Θώμη Παπουτζή, Νομική Σύμβουλος της Invento Consulting, υπογράμμισε ότι για να μην πέφτει ο καταναλωτής στην παγίδα των παράνομων παρόχων, «οι νόμιμες στοιχηματικές στην Ελλάδα πρέπει να κάνουν γνωστό το όνομά τους, να χτίσουν έναν brand awareness. Αλλά πώς να το κάνουν όταν η ΕΕΕΠ σταματάει και απαγορεύει τόσες διαφημιστικές καμπάνιες; Σπρώχνουμε τον κόσμο στη μαύρη αγορά, εκεί όπου δεν υπάρχουν περιορισμοί, αλλά δεν υπάρχει και ασφάλεια».
Πώς η τεχνολογία γιγάντωσε το live online καζίνο
Τα πρώτα Online καζίνο ήταν επί της ουσίας μία σειρά από βίντεο φρουτάκια. Υπήρχαν τραπέζια ρουλέτας ή μπλάκτζακ, αλλά δεν μπορούσε να θυμίσει τίποτα από την εμπειρία του πραγματικού τραπεζιού. Ομως η τεχνολογία, οι ταχύτερες και αξιόπιστες συνδέσεις και η εξέλιξη στην ποιότητα του βίντεο, έφεραν την επανάσταση. Πλέον τα Live καζίνο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας μιας Online πλατφόρμας.
Ο Τζον-Πολ Ρόλαντ, Διευθυντής Πωλήσεων στην BetGames.tv, υπογράμμισε πως το live καζίνο πρέπει να συνδυάζει δύο εμπειρίες. Αυτή του καζίνο και αυτήν της τηλεόρασης. «Το Live online καζίνο δεν ανταγωνίζεται ένα φυσικό καζίνο, αλλά άλλες μορφές οικιακής διασκέδασης, όπως το Youtube και το Twitch».
Η Μόνικα Ζλατέβα, Business Development Manager στην EGT Interactive, θεωρεί πως για να γίνει η εμπειρία πιο ζωντανή και πιο διαδραστική, πρέπει η βιομηχανία να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρξει συνεννόηση και συντονισμένη προσπάθεια. «Οι πάροχοι πρωτοπορούν πιο γρήγορα από ότι οι ελεγκτικές αρχές ελέγχουν, αλλά αυτή είναι η αλήθεια και μέσα σε αυτό το πλαίσιο δουλεύουμε. Δεν πρέπει ο φόβος του ελέγχου να σταματήσει την ανάπτυξη».
Πώς προσελκύονται νέοι παίκτες
Ενα από τα ζητήματα που σαφώς απασχολεί τις στοιχηματικές είναι η ανάπτυξη του πελατολογίου. Πώς θα φέρεις περισσότερο κόσμο και πώς θα τον διατηρήσεις. Η Βίκυ Θεοδώρου, Digital Marketing Manager στην Betshop.gr, αναγνωρίζει πως η αγορά έχει πλέον αλλάξει. «Πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια τα πάντα ήταν διαφορετικά. Πλέον για να προσελκύσεις παίκτες πρέπει να έχεις δύο στρατηγικές. Μία βραχυπρόθεσμη και μία μακροπρόθεσμη. Πρέπει να ξέρεις πού θες να βρίσκεσαι σε δέκα χρόνια πριν στήσεις την καμπάνια για να φέρεις νέους πελάτες».
Στα σόσιαλ μίντια βρίσκει την απάντηση η Μαρία Αρνίδου, επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ της Fantasy Sports Interactive. «Το βλέπουμε στην καθημερινή ζωή. Βλέπεις ένα ματς στην τηλεόραση και με το άλλο χέρι σχολιάζεις στο τουίτερ. Οποτε παίζει ένα ριάλιτι, δημιουργούνται χάσταγκ σε χρόνο ρεκόρ. Είναι λοιπόν προφανές πως εκεί που πρέπει να στοχεύσουν οι στοιχηματικές είναι τα σόσιαλ μίντια».
Ο Γιάννης Κουτίβας, account manager της Kingbetmedia, εξήρε τη σημασία των affiliates, λέγοντας πως μονάχα οι affiliates και ιδίως τα μεγάλα ονόματα στο χώρο, δημιουργούν αρκετή επισκεψιμότητα για τις στοιχηματικές και στέλνουν νέους πελάτες. Διαμαρτυρήθηκε ωστόσο για το γεγονός πως οι περισσότερες στοιχηματικές δεν μοιράζονται χρήσιμα δημογραφικά και στατιστικά στοιχεία με αυτούς τους συνεργάτες τους, κάτι που θα μπορούσε να ωφελήσει και τις δύο πλευρές, οι οποίες δουλεύουν με τον ίδιο στόχο.
Ο Στράτος Κανάκης, Director της Golden Ratio Consulting, αναφέρθηκε στο λάθος πολλών παρόχων: «αφιερώνονται αποκλειστικά στην προσέλκυση νέων χρηστών, ενώ δεν φροντίζουν να κρατήσουν τους ήδη υπάρχοντες. Εχω προσωπικά δει εταιρείες να σκοτώνουν τη σχέση τους με τους υπάρχοντες πελάτες στην προσπάθεια να αυξήσουν τα μέλη τους. Αν δεν κρατάς τους υπάρχοντες πελάτες σου ικανοποιημένους, αυτό θα μαθευτεί στην πιάτσα και σύντομα δεν θα βρίσκεις κανέναν που να θέλει να κάνει εγγραφή.